Taklimat Peningkatan Prestasi Japerun & JKKK Dun Ayer Molek

Khamis, 2 Julai 2009

2 Julai 2009- satu Taklimat Peningkatan Prestasi Japerun Dan JKKK Dun Ayer Molek telah diadakan. Di mana ianya telah dihadiri oleh Pengerusi JKKK, Ketua UMNO, Wanita, Pemuda & Puteri Cawangan. Saya telah memaklumakan bahawa kerajaan negeri mengutamakan Key Performance Indicator (KPI) dalam meningkatkan presatsi kerajaan. Di mana ianya telah pun 2 kali dianjurkan.Taklimat pada malam ini diadakan bagi meningkatkan dan membuat penambahbaikan dalam pentadbiran Japerun & JKKK serta cawangan di Dun Ayer molek dari segi surat menyurat, laporan, maklumat atau permohonan yang dikemukakan menepati maksud yang dikehendaki. Ianya akan disampaikan oleh En. Sulaiman Md Sam dari MBMB.

Saya juga memaklumkan bahawa KPI perlu ditingkatkan tidak kira sama ada ianya di peringkat negeri, kerajaan atau kampung. Ianya juga boleh digunakan dalam analisa sikap yang akan dilaksanakan oleh pemuda & puteri di Dun Ayer Molek. Di kesempatan ini juga, saya telah memaklumkan Fasa ke 2 pelaksanaan projek PIA/PIAS yang akan dilaksanakan dalam masa yang terdekat. Saya juga memaklumkan bahawa simpang Bukit Lintang akan dilebarkan, jalan di Akademi JPJ akan diluruskan, Jalan dari Tambak Paya ke Paya Dalam akan disambungkan sepanjang 2 km sehingga Lebuh AMJ dan jambatan Tamabk Paya akan dperbaiki semula.

En. Sulaiman telah menerangkan apa itu KPI. KPI dibina melalui Visi dan Misi yang telah ditetapkan sama ada di peringkat Japerun, JKKK ataupun cawangan. Ianya akan melibatkan kepuasan pelanggan atau penduduk di Dun Ayer Molek dengan menggunakan pendekatan sepeti Paiagam Pelanggan dan ianya perlu mempunyai proses kerja sebagai panduan kebolehan untuk menyampaikan maklumat serta menetapkan sasaran kerja. Ianya perlu memilih proses utama sahaja yang dijalankan.

Selain itu, Amalan 5S juga boleh digunakan iaitu Sisih, Susun, Sapu, Sentiasa Amal & Seragm. Dilaksanakan dalam pengurusan pejabat terutamanya pengurusan fail. Ianya akan meningkatkan lagi prestasi Japerun & JKKK serta cawangan agar ianya dapt direkodkan dengan lebih baik dan tersusun. Selain itu, konsep PDCA (Plan Do Check Action) juga boleh digunakan bagi pemantauan dan penambaikan akan dikenalpasti dengan mudah.

0 ulasan:

 
Dari Pena YB Datuk Yunos - by DaNiaHoneY Blogger